maandag 19 november 2007

Dag 9 - Za. 17 november 2007

(schiet mij maar lek, geen idee, maar zaterdag stond er ineens niet op... hierbij dus)

We vertrekken om 0800 uur - Rene heeft net nog slecht nieuws vertelt: Nham onze 1e chauffeur is 90 dagen zijn rijbewijs en papieren kwijt, dit omdat hij een weerwoord heeft gegeven. en lopen een stukje over de brug. Op de brug kijken we naar beneden en zien heel veel vis te drogen liggen. Dat ligt daar 3 dagen en gaat dan in opslag om verkocht te worden. Iemand graaft een diepe kuil en als we vragen waarom antwoord Giang dat hij op zoek is naar staal en ijzer om te verkopen. En even later zien we hem een groot brok ijzer uit het zand tillen. Die heft een goede dag. Op het water zien we kleine ronde bamboe bootjes, die worden gebruikt om de vis van de grote boten naar land te brengen of om de kalamaris vis op te jagen richting netten. Even later zitten we weer in de bus, de luchthaven van Nha Trang kon niet worden uitgebreid vanwege de kustlijn, de oude militaire luchthaven is daar nu voor in gebruik genomen. We komen bij het bootstation aan, want vandaag gaan we dagje varen. Rene gaat niet mee, die heeft van alles te regelen. Giang vertelt: vroeger waren de kreeftenvissers arme vissers, maar toen de kreeft in Europa een exclusieve vis werd liepen die kreeftenvissers hier dus mooi even binnen. We zien drijvende boten waar de netten in hangen en waarop hondjes lopen. Dit zijn de waakhondjes, als de vissers vissen of slapen liggen zij met een oor op de planken van de boot, ieder klein geluidje horen ze dus en dan slaan ze alarm. We zien ook kleine huisjes lijken het wel, aan de rotswanden. Hier wordt 2x per jaar met bamboe klimrekken die aan de rots worden bevestigd de vogelnestjes weggehaald. Door het speeksel van de vogeltjes aan deze nestjes schijnt dat een delicatesse te zijn. Op de boot gebruiken we de lunch, de jongens maken er een waar kleurrijk feestje van met veel vis en loempiaatjes die gewoon achter op het dek op een klein kooktoestelletje worden gebakken. Als ik ga kijken achter op het dek en vraag of ik kan helpen (met komkommer snijden of tomaten of wat dan ook), roepen ze in koor No No en vinden het blijkbaar zo aardig dat ik steeds wat lekkers in mijn handen geduwd krijg. Als we dan ook echt gaan eten zit ik eigenlijk al vol... Jos, een onzer, is helaas een soort onwel geworden, ze ging zwemmen en kwam lijkbleek weer aan boord. Gelukkig knapte ze al snel weer op, vooral toen we richting kust gingen natuurlijk. (Normaal bij zeeziekte). We varen na de lunch naar het zee-acquarium, wouw, ik heb nog nooit zulke grote vissen gezien. Het zijn snappers, ik schat dat ze 1,5 meter lang waren en 1,0 meter doorsnee, ongelooflijk. We zien ook nog haaien, zeepalingen/morenen wat enorme joekels zijn die door elkaar heen klieren en steenvissen (ik geloof nog steeds niet dat die bruine bonk steen met zijn oogie een knipoog gaf, was volgens mij echt gewoon een steen, maar een aantal om me heen wist zeker dat dat nou de steenvis was... zal wel). Om 14.45 uur zijn we terug, het is bloedheet en Dik heeft een knalrode kop (as usual, je wil niet weten hoe dat er uitziet zonder kleren, net een lucifer) en ik ben op mijn schouders een beetje verbrand. Doet niet zeer gelukkig. We komen aan bij het hotel en Car gaat even rusten terwijl Dik op zoek gaat naar een adapter voor onze camera. Rond 19.00 uur moeten we terug naar een fotozaak vlakbij het hotel die de hele middag onze batterijen in zijn adapter heeft staan. Het ding brandt lichtgroen, hetgeen wil zeggen dat de batterij is opgeladen, echter, in de camera zittend werkt het niet, het ding doet niets meer. Dik besluit op dat moment dat het mooi is geweest zo, tenslotte hebben we een prachtige weblog en dan geen foto's erop? Bovendien, die digitale die we nu hebben, daar vechten we altijd om wie m het eerst mee kan nemen ergens mee naar toe. En daarbij nog een grote bovendien: ben ik volgende week jarig en Dik had nog geen cadeautje voor me, dus... kortom, we kopen een nieuwe en het resultaat heb je inmiddels op de site kunnen zien. Zodra iets meer tijd zal ik de foto's die ik met de oude camera gemaakt had (de kaart met deze foto's hebben we overgezet op de nieuwe camera dus die zijn bewaard gebleven), op de site erbij zetten hier en daar. Verrassing in het hotel: we krijgen gebakken aardappeltjes -met mayo!-, sla en kipfilet, spaghetti met bolognese saus en koffie en fruit toe.

Tot morgen,

Geen opmerkingen: