maandag 3 december 2007

Dag 25 - Ma. 3 december 2007

Gisteren einde dag bij hotel in Sapa aangekomen, het is hier minder koud dan in Bac Ha, of we raken er aan gewend. We zitten verdeeld over 3 hotels, er zijn lootjes getrokken voor de 2 kamers in het middelste hotel, de rest gaat in het nieuwe hotel en wij (Reina/Adrie, Eef en wij zelf) hebben ons opgeofferd om in de mindere kamers te gaan. Laten we zeggen dat ze authentiek Vietnamees waren, met een houten vloer net zoals thuis, een opengewerkte kast, gordijnen met doorkijkkantjes, en best geslapen. Ook een kacheltje op de kamer, dus lekker warm gemaakt. Vanmorgen om 09.00 uur weer en wandeling gemaakt, zwaar!! Eerst heel veel afdalen naar het Fansipan dal naar CatCat een nederzetting van de Black H'Mong groepering. We hebben daar ook een huis van de Black H'Mong bezocht. Rene vertelt dat wanneer iemand in zo'n huis is overleden deze persoon rechtop op een plank in het huis tegen de hoofdpilaar wordt gezet en dan nog 3 a 4 dagen gewoon wordt gevoerd met eten en drinken. Daarna wordt hij/zij begraven in het berggebied onder een stapel stenen. Als er een zieke in huis is of stervende, dan wordt een grote tak voor het huis rechtop in de grond gezet, iedereen weet dan dat bezoek even niet gewenst is. Wanneer een baby overlijdt kent men ook tradities. Binnen de Flower H'Mong houdt met dit geheim, de placenta wordt onder de dakpannen begraven waar het door insecten en de tijd uiteindelijk zal vergaan. Bij de Black H'Mong begraven ze de placenta van een jongetje onder de hoofdpilaar in het huis symboliserend stamhouder. De placenta van een meisje wordt onder het bed van de ouders begraven, symboliserend vruchtbaarheid.

De tocht naar beneden is prachtig, maar zwaar, Rene stelt een alternatieve route voor waarbij we wat moeten klimmen over grote stenen en over wat bamboepalen die over een beekje zijn gelegd (niet echt een brug dus) moeten om aan andere kant te komen. We gaan allemaal mee (een paar van de groep zijn trouwens niet meegegaan, die zijn in het stadje gebleven). Het is zeker de moeite waard, prachtige uitzichten en hele mooie natuur. Onwijs dikke bamboebomen, waar tussen door kijkend prachtige rijstvelden (en rozenteelt) te zien zijn.

Typerend voor de Vietnamese vindingrijkheid: bij de watervalletjes zien we een houten bakje dat wanneer het vol met water loopt omklapt, het bakje komt dan weer met een klap omlaag, onder aan het bakje zit een houten spies en die klapt dan boven op de rijst waarbij de schilfers/kaf er uit geslagen wordt.

Beneden in het dal zien we ook het voormalige Franse waterkrachtstation. En dan komt de tocht om hoog natuurlijk, logisch he, wat je afdaalt moet je ook weer op. Ik wil niet veel zeggen maar ik denk dat het toch ruim 600 treden zijn geweest. Best heftig dus. Paar keer uitgerust onderweg (en word je ingehaald door Joop en Hennie van 80 jaar--- aaarrgghhhh). Terug zijn Dik en ik achterop de motor gebracht naar het hotel, ook leuk om mee te maken.

De lunch was bijzonder, Vietnamese hotpot (voor insiders: onze bamisoep, iets ingewikkelder), een grote pan met bouillon met daarin heel veel groenten, uien, etc. wordt op een warmhoudplaat op tafel gezet, daarnaast een schaal met garnalen, inktvis, kip en rund in reepjes om in de bouillon te doen, ook kleine zakjes bamisoep (de noodles)gaan er in. Kortom: helemaal naar onze zin (hoewel er altijd zijn die het niet lekker vinden en dat mag ook).

's Middags vrij, Dik en ik zijn alletwee snipverkouden (keelpijn van stof, airco) en zijn ff een uurtje gaan maffen. Einde middag naar marktje geweest en nu dus internet om jullie weer op de hoogte te brengen. Nu even geen foto's, advies van Rene was om in Sapa hotel niet de USB poort te gebruiken, heeft zelf giga virussen opgelopen hier op zijn stick. Morgen hebben we een hele lange reisdag voor de boeg, we gaan om 04.30 uur op en om 06.00 uur vertrekken we richting Hanoi, waar het hoera,hoera 26 graden is (hebben we net gezien op internet). We komen daar om 19.30 uur aan en dan diner (en we gaan Sinterklaas vieren, daarover morgen of overmorgen meer..)

Oja, ik kon de weblog weer zien en ook alle reacties lezen, dank voor de lieve felicitatiewensen op 27 november!